Değerli velimiz, Kanyon Okulları İlkokulu Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Birimi olarak 2017-2018 öğretim yılı yarıyıl 4. sınıf bülteni öğrencilerinin içinde bulundukları ‘Ön Ergenlik Döneminde’ aile içi iletişimi kolaylaştırmayı ve güçlendirmeyi amaçlarken Kanyon Koleji Orta Okulu’nu kısaca tanıtmak amacıyla hazırlanmıştır.

Değerli velilerimiz,

4. sınıf, çocukluktan ön ergenliğe geçiş dönemidir. Yani yetişkinliğe yakın bir bağımsızlaşma dönemidir diyebiliriz. Kendilerinin daha çok farkına varırlar; çevrelerinde olup bitenlere daha fazla dikkat ederler. Birçok yönden bu çok güzel bir dönemdir. 4. sınıf çocukları ne yetişkindir ne de her konuda size bağımlıdır. Kendi ihtiyaçlarının çoğunu karşılayabilirler, daha iyi bir dinleyicidirler, mantık yoluyla yargılama yapabilirler. Eve geldiğinde ne ödevi olduğunu sormak, ders kitaplarına göz atmak, bir sorun olduğunda öğretmene başvurmak, çocuğun kimlerle arkadaşlık ettiğini bilmek, televizyonda ne seyrettiğini,  hangi bilgisayar oyununu oynadığını veya ne okuduğunu bilmek gereklidir.

Bu yaştaki çocuklar çok enerjiktir; öğrenmeye istek duyarlar. Buna karşın otoriteyi, kuralları sıkça sorgularlar. “Bunu yapmak zorunda değilim” gibi sözleri sık sık duyarız. Bazıları da her şeyi bildiklerini düşünürler, örneğin anne-babalarının yanlışını düzeltmeye bayılırlar, evde bozulan bir şeyi tamir etmeye kalkarlar, her konuda fikirlerini söylemeden duramazlar. Aynı zamanda şikayet etmede üstlerine yoktur: “Bu haksızlık! Sofrayı hep ben topluyorum”, “Ödevimi evde unuttuysam bunun suçlusu ben değilim, sen benim banyo yapmam için ısrar ettin, ben de ödevimi çantama koymayı unutmuşum.” gibi sözleri onlardan sıkça duyarız. Bu yaşta hep haklı olduklarını, her şeyin en iyisini bildiklerini düşünürler. Yetişkinlerin de onlara uymasını beklerler. Aslında çocuğumuz bize şu mesajı iletmeye çalışır: “Ben büyüyorum, bunu deneyimlememe fırsat tanıyın. ” Bu tür durumlarla karşılaştığınızda yapmanız gereken sakin kalmaktır. “ Bunu yapmak zorunda değilim” gibi şeyler söylediğinde aslında sizin nereye kadar izin vereceğinizi test etmek istiyordur. Bu durumda ona, istediğiniz şeyi yapmadığında bunun neyle sonuçlanacağını söyleyip ne yapacağına onun kendinin karar vermesini sağlamalısınız. Çocuğunuza daha fazla özerklik vermeniz de size yardım edebilir. Kendini yetişkin gibi görmeye başladığı için kendilerine saygı gösterilmesini beklerler. Özellikle fikirlerini ortaya koyabilme özgürlüğü ve dikkate alınmayı isterler. Bu nedenle onların güvenliklerini tehlikeye sokacak bir durum söz konusu değilse, 4. sınıf çocuğuna onları doğrudan etkileyecek karaları alırken kendi kararlarını vermelerine izin verin, örneğin; ne zaman ödev yapacak, okul için ne satın alınması gerek, ne giyecek vb. Son kararınızı vermeden önce bir şeyi neden yapmak istemediğini mutlaka dinleyin.

Çocuğunuza her zaman EVET demeniz gerekmez. İstediği eğer sizin için uygun değilse veya tehlikeliyse zaten HAYIR demeniz daha uygundur. Bazen o kadar ısrarcı olurlar ki o konuyu kapatmanın tek yolu sizin kararlı bir şekilde “Çünkü ben böyle olmasını istiyorum” demeniz olabilir. Kontrolü yavaş yavaş ona vermeniz ile çocuğunuz çok şeyi öğrenecek, ama bu arada da bazı zorluklar çekecektir. Örneğin; çocuğunuz ödevini zamanında yapmadığında veya iyi çalışmadığı için düşük not aldığında öğretmene gidip siz konuşmayın. Bırakın düşük not almanın ve ödevini yapmamanın yaratacağı üzüntüye katlansın. Eğer geç saate kadar tv seyretmek istiyorsa bırakın seyretsin, ertesi gün kendini nasıl hissettiğini görsün. Bu yaş çocuğu sebep-sonuç ilişkisini daha kolay kavrar ve yaşadıklarından çok şey öğrenir.

 

  • Ödev yapma, çantasını hazırlama, ders tekrarı gibi okul sorumluluklarının yanında ev hayatına dair de alış veriş, temizlik, yemek, bulaşık gibi işlerin sorumluluğu verilmelidir. 4. sınıftaki çocuğunuzdan ne yapılacağı belirli olan ve onların becerebileceği işler istemelisiniz ki işi yaparken sürekli yönlendirmek, ne yapacağını söylemek zorunda kalmayın.

 

  • Özellikle zeki ama farklı öğrenen çocuklar bu seviyeye gelene kadar “farklı” olduklarını düşünmemiştir. Ancak 4. sınıfta birdenbire bunun farkına varırlar ve başarısızlık onları çok üzer. Okulda kimin neyi ne kadar yaptığının çok iyi farkındadırlar. Kimin ne düşündüğünü çok fazla önemserler.

 

  • Bu yaş çocuğu son derece sosyaldir, üzerinde konuşacak bir şeyleri her zaman vardır. Hatta bazen onların dikkatini derse vermelerini sağlamak oldukça zor olabilir. Birbirlerinden hiç bıkmazlar.

 

  • Daha küçükken olduğu gibi bu yaşta da kazanmaya bayılırlar. Artık gerekli dikkati toplayarak becerilerini ve ilgilerini arttırabilirler. Kendilerine belirledikleri hedefe ulaşmaya çalışırlar.

 

  • Çocukların bazısı bu yaşta hala çocuk gibi görünse de bazısı oldukça gelişir. Eğer sizin çocuğunuz da hızlı gelişiyorsa ona vücudunda olacak fiziksel değişiklikler konusunda bilgi vermelisiniz.

 

  • Bu yaş çocuğunun sınırlara hala ihtiyacı vardır. Saat kaçta yatılacak, arkadaşlarla ne kadar süre birlikte geçirilecek, televizyonda ne izlenecek gibi konularda anne-babalar kararlı olmalıdırlar. Yukarda bahsedilen bu yaş çocuğuna inisiyatif kullanma hakkı verin öğüdü daha çok, seçenekler arasından seçim yapma şeklinde olabilir ama kural koyma hakkı her zaman anne babanındır. Hangi konuda iyi olduklarını sürekli duymaya; bir hata yaptıklarında, hayal kırıklığı yaşadıklarında bunun normal olduğunu, öğrenmenin bir parçası olduğunu bilmeye ihtiyaçları vardır.

 

  • Bu yaştaki çocukların çoğu cinsel ve fiziksel gelişim hakkında meraklıdırlar ve arkadaşlarından, gazete ve dergilerden bilgiler araştırırlar. Bu nedenle çocuğunuzla cinsellik konusunda konuşmalı, onu merak ettiği konularda bilgilendirmelisiniz. Burada sınır, ona istediği kadar bilgiyi vermektir.

 

  • Artık ödevler biraz daha artmış, uzun dönemli projeler, raporlar ağırlık kazanmıştır. Ayrıca çocuğunuz artık eve gelince siz hatırlatmadan ödevini yapmaya başlayabilir. Bu yaştakilerin çoğu, ödev yapmamanın öğrenmeyi ve notları olumsuz etkileyeceğini anlayabilir. Eğer ödevlerini unutuyorsa ve organize olamıyorsa ona zamanını planlamasını, sistemli çalışmayı mutlaka öğretin. Sonra kendinizi yavaş yavaş geri çekin. Kendi ödevini yapma sorumluluğunu öğreneceği zaman çoktan gelmiştir. Ancak tamamen ortadan yok olmayın. Eğer çocuğunuz ara ara sizden yardım istiyorsa yardım edin. İhtiyacı olduğunda ona hala destek olduğunuzu, okul başarısının sizi ilgilendirdiğini bilmelidir.

 

  • Bu yılın en önemli konusu organize olmayı öğrenmektir. Artık temel becerileri öğrenmiş olduğu düşünülen çocukların bunları kullanması beklenir. Daha fazla sınav, yazılılar-sözlüler, farklı biçimde ödevler, araştırmalar vardır. Bunların üstesinden gelebilmesi için çocuğun zamanını iyi kullanmayı bilmesi gerekir.  Çünkü orta okul kademesinde kendini organize etme becerisi çok daha önem kazanacaktır. Bu nedenle bu yıl, zamanı kullanma ve organize olabilme konularında kendilerini geliştirmeleri gerekmektedir.

Tüm bu değişim ve gelişimler yaklaşan orta okullu olma sürecinin temelini oluşturmaktadır. Bu aşamada Kanyon Ortaokulu’nun çalışmalarının bilinmesi siz velilerimizi ve çocuklarımızı aydınlatacaktır. Kanyon Orta Okulu‘nda

  • Çocuklarımız sınıf rehber öğretmeni, orta okul rehber öğretmeni ve diğer branş öğretmenleri tarafından tüm gelişim alanları izlenerek gerekli çalışmalar yapılır.
  • Normal MEB programından farklı olarak Türkçe, matematik, fen bilgisi, sosyal bilgiler, İngilizce ders saatleri daha fazladır.
  • Artan akademik yoğunluk sürekli ve düzenli ölçme değerlendirme yapılmasını gerektirdiğinden genel deneme sınavlarının yanı sıra her ay konu analiz sınavları (KAS) düzenlenir.
  • KAS sonuçlarına göre birebir eksik tamamlama dersleri uygulanır.
  • Hafta sonları soru çözüm programı uygulanır.
  • Sosyal faaliyetler, kulüp çalışmaları ve düzenli gezi programları yapılmaktadır.

 

İYİ TATİLLER
KANYON KOLEJİ REHBERLİK BİRİMİ