Değerli velimiz, Kanyon Okulları İlkokulu Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Birimi olarak 2017-2018 öğretim yılı 2. sınıf yarıyıl bülteni öğrencilerimizle beraber hem eğlendiren hem de öğreten bir tatil geçirerek aile iletişiminizi güçlendirmek amacıyla hazırlanmıştır.

Değerli Velilerimiz,

Yoğun bir dönemi geride bıraktık. Öğrenciler, okul dönemi boyunca ödev yapma, öğrendikleri konuları tekrar etme, derslere etkin olarak katılma, sosyal ve kültürel faaliyetleri yerine getirme gibi birçok alanda çaba sarf etmek ve iyi bir performans göstermek durumundadır. İşte bu hızlı ve yoğun geçen dönemin sonunda gelen yarıyıl tatili öğrenciler için, dinlenmek, eğlenmek ve ikinci döneme hazır olarak başlamak adına iyi bir fırsattır…

Yarıyıl tatili, bir dönem boyunca sorumluluklarını yerine getiren, yeni bilgi ve beceriler edinen ve birçok farklı gelişim alanına yönelik performans sergileyen öğrenciler için dinlenmek ve eğlenceli vakit geçirmek anlamına gelmektedir. Ancak, genellikle büyük bir sabırsızlıkla beklenen yarıyıl tatilleri “Ne kadar da çabuk geçti”, “Tatilden hiçbir şey anlamadım” ya da “Düşündüklerimi hayata geçiremedim” söylemleriyle tamamlanır. İyi bir tatil öncelikle “planlı bir tatil” olmalı ve çocukların zihinsel, duygusal, sosyal ve fiziksel gelişim alanlarına yönelik gerçekleştirilmelidir. Ancak bu durum tüm tatil sürecinin tamamını aktivitelerle doldurmak anlamına da gelmemeli, çocuklara kendi başlarına geçirebilecekleri boş zaman saatleri de yaratılmalıdır.

Tatilde ders çalışmak mı?

Karne sonuçları ne olursa olsun herkes gerek fiziksel gerekse zihinsel açıdan dinlemeye ve eğlenmeye ihtiyaç duyar. Tatilde öncelikli olarak yapılması gereken planlama bu yönde olmalıdır. Ancak, unutulmamalıdır ki bilgi birikimli bir süreçtir. Her yeni öğrenme eski öğrenilenlerin üzerine inşa edilir ve birey tarafından anlamlandırılarak kodlanır. Eğer alt öğrenmeler yetersiz olarak inşa edilmiş ya da eksikse yeni bilgilerin edinilmesi ve kalıcı olması da imkansız olacaktır. Bu nedenle tatil etkinlikleri içerisinde, dinlenme ve eğlenceli vakit geçirme etkinliklerinin önüne geçmeyecek şekilde ders tekrarına da zaman ayırmak önemlidir.

Eğlendirirken geliştiren tatiller…

Bütün olarak gelişime odaklı ve eğlendirici tatilleri planlarken öncelikle yarıyıl tatili boyunca yakın çevremizde gerçekleştirilecek olan etkinlikler araştırılmalı ve planlamaya alınacak etkinliklere çocuklarla birlikte karar verilmelidir. Ayrıca, tatilde zaman yönetimi de önemlidir. Uykuya yatış ve kalkış saatleri, yemek saatleri, kitap okuma gibi standart bir zaman yönetimi de hem tatilin dolu dolu ve anlamlı bir şekilde geçirilmesini sağlayacak hem de okullar açıldığı zaman yeniden okula uyumu kolaylaştırıcı bir etkiye sahip olacaktır.

Tiyatro, sinema, gösteri, vb.; Yoğun okul programı nedeniyle dönem içerisinde fazlaca vakit ayrılamayan çeşitli sanatsal etkinliklere katılımı gerçekleştirmek,

Atölye çalışmaları; Çocukların hem kişisel hem de sosyal gelişimlerini destekleyecek atölye çalışmalarına katılımını sağlamak,

Spor; Yaş gelişim özelliklerine uygun sportif faaliyetler yaparak fiziksel gelişimi desteklemek,

Müzik ve resim; Yetenek ve ilgi alanları doğrultusunda resim ve müziğe zaman ayırmak, konser ve sergilere katılmak,

Kitap ve dergi; Çocuklarımızın okuduklarını anlama ve genel kültürlerini yükseltmek amacıyla ilgi alanlarına yönelik okuma zamanları yaratmak,

Yakın çevremizi tanıyalım etkinlikleri; Yaşadığımız bölgede ki müzelere, tarihi ve turistik yerlere yapılacak geziler yaşayarak öğrenme fırsatı olarak değerlendirilmelidir,

Akraba ziyaretleri; Okul çalışma programları nedeniyle ertelenmek zorunda kalınan akraba ziyaretleri aile içi bağları güçlendirmek için çok önemlidir,

Ev oyunları; Evde gerek bireysel gerekse aile bireylerinin katılımıyla oynanabilecek oyunlar almak, eğlenceli geçen bir yarıyılın hatırası olabilir,

Ödevler; Öğretmenlerimiz, dönem içerisinde edinilen bilgi ve becerilerin kısa sürede unutulmaması amacıyla tekrar amaçlı ödevler vermektedir. Tatil planlaması içerisinde mutlaka ödevlere de yer verilmeli, son günlere sıkıştırılmamalıdır.

 

*Akademik başarı ve kişilik özellikleri üzerine yapılan araştırmalar, başarılı çocukların en önemli ayırt edici özelliğinin sorumluluk olduğunu ortaya koymaktadır. Bu nedenle tatil süresinde çocukların yaş gelişim özelliklerine uygun sorumluluklar verilmesi de önemlidir.

ETKİNLİK PLANLAMA

Sizlere tatil için, ailece gerçekleştirebileceğiniz bazı etkinlikler hazırladık. Bu etkinlikler, siz anne babaların, günün koşuşturmasından kalan küçük zamanlarda, çocuklarıyla kaliteli ve hoşça vakit geçirmelerine yardımcı olacaktır.

Amacımız, çocuklarınızla sevginizi ifade etmenin farklı yollarını denemeniz, ortak paylaşımlarınızı arttırmanız, çocuklarınızın güven duygularını geliştirmeniz ve aynı zamanda keyifli zaman geçirmenize yardımcı olmaktır. Etkinlikleri yaparken o sırada yaşadığınız duygu ve düşüncelerinizi çocuğunuzla paylaşmanız, onun duygu ve düşüncelerini dinlemeniz, etkinliklerden maksimum yararlanmanızı sağlayacaktır. Etkinlikler, çocuklarınıza vermek istediğiniz mesajlar için zemin hazırlayacak ve bu sayede onlara daha kolay ulaştığınızı göreceksiniz. Belki yaşadığınız bir sorunun giderilmesi için yardımcı olacak, belki de ileride yaşayacağınız bazı sorunları önleme olanağı bulacaksınız. Bu nedenledir ki, bu etkinliklere ayırdığınız zaman, sorunlara ayırdığınız zamanı azaltacaktır.

 

ETKİNLİK 1- Doğaya Bakmak: Çocuğunuz yatmadan önce ailece dışarı çıkıp gökteki aya bakın. Her gece büyümesini veya küçülmesini, gökyüzündeki yerinin değişmesini izleyin. Ay hakkında bir hikaye yazın. Aile üyelerinden birisi başlasın sonra herkes bir iki cümle eklesin. Eğer isterseniz gökyüzündeki yıldızları gösteren bir harita da alabilirsiniz. Yıldız kümelerini birlikte öğrenip, izleyebilirsiniz. Gecenin sessizliğini dinleyerek, gökyüzündeki yıldız kümelerini tespit etmeye çalışmak aileniz için heyecanlı bir an olabilir.

 

ETKİNLİK 2- İşyeri Ziyaret Günü: Çocuğunuzun hem bilgilenmesi, hem de birlikte hoş bir gün geçirmesi amacıyla, onu kendi işyerinize götürerek mesleğinizi tanımasını sağlayın. İşyerinizde ne/neler üretiliyor? Hangi meslek gruplarından çalışanlar var? Bu çalışanların işleri neler? Bunların hepsini görerek ve sorarak öğrenmesi için fırsatlar verin. Mümkünse, her kademeden çalışanla konuşmasını sağlayın. Akşam eve döndüğünüzde, günün değerlendirmesini yapıp dikkatini çeken şeyler üzerinde konuşun.

 

ETKİNLİK 3- Sessiz Sinema: Bu etkinlikte beden dili kullanılarak duygular, hayvanlar, meslekler vb canlandırılır. Konuşmak ya da ses çıkarmak yasaktır. Bir kişi canlandırmayı yaparken diğer aile üyeleri tahmin etmeye çalışır. Doğru tahminde bulunan, bir sonraki canlandırmayı yapar.

 

ETKİNLİK 4- Kek İle Çay Saati: Ölçülü davranmanın ve kurallara uymanın önemini kavramaya yönelik güzel bir etkinlik. Çocuğunuzla birlikte kek yapmaya ne dersiniz? Her zaman yaptığınız lezzetli bir kekin malzemelerini masaya koyun. İlk denemeyi hiç bir ölçü kullanmadan tamamen çocuğunuzun tahminleri doğrultusunda yapın. İkinci kez aynı keki ölçüye uygun yapın. Kekler piştikten sonra her iki keki yan yana koyun ve birlikte tadın. Neler yaptığınızı gözden geçirin. Ölçülü ve ölçüsüz yapılan kekler arasındaki farkın nedenini, belirlenen ölçülere (kurallara) uymak ve uymamak şeklinde açıklayın. İnsanların ölçülü, kurallara uygun davranmasının ne anlama geldiği ile ilgili konuşun. Bu davranışlara örnek verin. Nerede nasıl davranmak gerektiğini bilmenin ve uygulamanın kişilere neler kazandırdıklarını tartışın. Çocuğunuzdan ölçülü ve ölçüsüz davranışlara örnek vermesini isteyerek çay servisi yapın.

 

ETKİNLİK 5- “Artık Büyüyorum”:Bu çalışma öncesinde tüm aile bireyleri bir araya gelerek aile toplantısı yapabilirsiniz. Ailedeki herkesin görevleri ve bunları yerine getirmediğimizde hayatımızın nasıl zorlaştığıyla ilgili sohbet etmenizi öneriyoruz. Önce çocuğunuzla boş bir kağıda çerçeve çizip içine ismini veyaşını  yazın, sonra, o yaştayken nasıl olduğunu ve neler yaptığını çocuğunuzla paylaşın. Çocuğunuzun yaşla birlikte insanların becerilerinin buna paralel olarak da sorumluklarının arttığını fark etmesine yardımcı olun. Sonra sırayla her aile bireyinin adları kağıda yazılarak yaşlarına özgü davranış ve görevleri yazılır.

 

ETKİNLİK 6- “Sevgi Notları” :Sabahleyin uyandığınızda bir sevgi notu almak kadar güzel bir şey olabilir mi? Bir akşam yatmadan önce eşinize, çocuğunuza birkaç satırlık bir sevgi notu yazın. Ertesi sabah okuması için uygun bir yere koyun. Bu nota, o gün iyi yaptığı bir şeyin farkında olduğunuzu ve onu çok sevdiğinizi yazabilirsiniz.

 

ETKİNLİK 7- “ Ailece Bulmaca Çözme” :Gazetelerin hafta sonu eklerindeki bulmacaları ailece çözmek eğlenceli olabilir. Çocuğunuz, bulmacayı yüksek sesle okusun ve hep birlikte doğru yanıtları bulmaya çalışın. Böylece, çocuğunuzun genel kültürünü de geliştirmiş olursunuz.

 

ETKİNLİK 8- “ Aile Dansı”: Herkesin sevdiği bir müzik açın ve ortalığı boşaltın. Birisi birkaç dakika komik hareketler yapsın. Herkes onu taklit etsin. Hareketi yapan, elini bir başkasının omzuna değdirince sıra ona geçsin ve herkes onun yaptığı dansın aynısını yapsın. Bunu istediğiniz kadar sürdürebilirsiniz. Eğer herkes dans etmekten hoşlanıyorsa o zaman birlikte bir kaç figür tasarlayıp dans edebilirsiniz. Bunu aile dansına dönüştürmek keyifli olabilir.

 

ETKİNLİK 9- “Alışveriş Oyunu”: Evde çocuğunuzla birlikte marketlerin alışveriş kataloglarını kullanarak alışveriş oyunu oynamak para kavramının öğrenilmesinde yardımcı olacaktır. Gerçek paraları oyuna katıp listeden alınacakları seçip “Bakalım bunlar ne kadar tuttu ve paramız yetiyor mu? Bunları aldıktan sonra ne kadar para üstü almamız gerekiyor “gibi yaşına uygun sorular ve yönlendirmeler yapabilirsiniz. Böylece çocuğunuzun hem basit matematik hesaplamaları yapmasına hem para kavramını öğrenmesine hem de bilinçli tüketim hakkında bilgi sahibi olmasına yardımcı olabilirsiniz.

 

ETKİNLİK 10- “Sen-Ben Ben-Sen’’: Bu oyunda empati ve aile bireylerinin birbirlerini daha iyi anlama becerileri gelişmektedir. Oyun aile bireylerinin sırasıyla birbirlerini taklit etmesi ya da seçtikleri aile bireyinin rolüne bürünmeleri şeklinde oynanır. Oyunun kuralı her aile bireyi tüm bireyleri tek tek canlandırmak zorundadır. Eğer bir ev hayvanı varsa o da canlandırılabilir.

İYİ TATİLLER
KANYON KOLEJİ REHBERLİK BİRİMİ